Založ si blog

„Vodík se odstěhoval do Trnavy…!!!“ aneb, že sú vynájdené aj autá a lokomotívy na vzduch, pán Sulík!

Bombastickú správu som dnes počul z jedného nemenovaného regionálneho rádia z Trnavy, že v Trnave sa bude vyrábať „zelený plyn“ – vodík! No úžasné! Konkrétne, že v časti mesta Modranka. No ale to mi nepasuje – bude ten plyn teda zeleným, hoci sa bude vyrábať v Modranke…? Tak ja neviem, možno bude modro-zelený, či čo…

Samozrejme, kto sa vyzná trocha v chémii, tak vie, že vodík je bezfarebný. Ale to je jedno. Faktom je, že z vodíka mám obavy! Dosť, že tu máme tú atómku! Ešte aj vodík!!! Lebo keď som bol malým školákom, tak nám raz náš súdruh učiteľ – absolvent koncentráku – s nadšením zvestoval, že Sovieti majú také rakety, že za hodinu doletia do Ameriky a že keď do nich dajú vodíkovú bombu, tak kam dopadne, tak v kruhu tisíc kilometrov všetko zhorí! A bude po imperializme! Fíha, vydesil som sa, ten vodík, to je teda sila…! Ešteže nebývam v imperialistickej Amerike, všakáno. No a potom som sa opýtal, že prečo to teda neurobia…? Tak ja som bol už ako malý školák povestný nevhodnými otázkami, no súdruh učiteľ sa napodiv nerozčúlil, ale zvážnel, zapichol do mňa oči a potom povedal: „Lebo to nie je také jednoduché…!“ No a odvtedy sa bojím vodíku a viem, že to s ním nie je také jednoduché…

Síce to priamo nespomínali, ale je jasné, že o príchod vodíka do Trnavy sa zaslúžil slovensky hovoriaci Nemec „Herr Schulig“, ktorý nám ho tu ako minister hospodárstva nadšene propagoval s tým, že konečne budeme mať čistý vzduch. Však autobusy na vodík, lokomotívy na vodík – ba na Slovensku bolo skonštruované aj vodíkové auto! Ktoré by si rád kúpil aj sám Geisen – keby bolo natankované… A z výfukov ide len čistá para, no hurá! Akurát je otázne, či pán Suklík vie, že para je tiež skleníkový plyn, há? Nie je to len kysličník uhličitý – a je ním aj metán, ktorý napr. prdia kravy. Či klokany, alebo hady… (Ba aj manželky, ale tie teraz nebudem riešiť…) Takže až tak ekologický teda nie je ten vodík, pán Sulík!

Pán Sulík sa k tomu tváril, ako keby ten vodík vynašli pred pár rokmi nejakí zelení aktivisti, ale vodík sa priemyselne vyrábal už dávno pred vyše sto rokmi a to práve v Nemecku, skade tento vodíkový propagátor priputoval do našich zaostalých začmudených končín… A nevyrábal sa na pohon, ale na nadnášanie a to „cepelínov“ – teda stužených vzducholodí od grófa Zeppelina, ktorý z nich urobil pomerne bezpečný dopravný prostriedok. Nemci ich vyrábali a používali vo veľkom hlavne v prvej svetovej, takže čo nám to tu „Herr Schulig“ tlačí do hláv? Čpí z toho akurát tak ťažký lobbing a nie pokrok – slovenský vodík tak začína mať farbu čierno-červeno-žltú všakáno… Človek by povedal, že Sulík objavil Ameriku – ale nie, on objavil Wilhelmovské Nemecko…!

Nemecko ako prvé na svete vyvíjalo aj lietadlový prúdový motor, konkrétne Ing. Hans von Ohain, ktorý mal naň patent (1936) a to vo firme Heinkel a pôvodne bol konštruovaný na vodík ako pohonnú látku, no nakoniec ho prerobili na naftu, takže príšerne dymil, no nafta sa dobre skladovala a bola lacná. (Dnes sa na pohon prúdových motorov používa tzv. kerozín, teda ľahká letecká nafta, takže už tak nečmudia.) Nemci už v roku 1939, kedy vzlietol He 178 ako prvé prúdové lietadlo, mohli byť ekologickí, ale neboli – vtedy boli hlavne ekonomickí, čo bolo pre nich povestné, všakáno…

Vodík je totiž podstatne drahší a je problém skladovať ho, keďže jeho molekuly sú najmenšie na svete a tak radi prechádzajú aj cez oceľ! Lietadlo by tak muselo mať buď nejaký veľký vak na plynný vodík – ale to by bola vlastne nestužená vzducholoď a nie stíhačka! Alebo ťažké tlakové nádrže – pre stíhačku tiež nič dobré – alebo mohol byť v tekutom stave pri teplote -253 °C v izolovaných nádržiach. (Taký sa používal vo vesmírnych raketách.) Pravda, izolácia tiež niečo váži a objem tekutého vodíku je štvornásobný proti nafte a tak dostala prednosť nekomplikovaná nafta…

Spomínam, že keď bola tzv. ropná kríza v roku 1973, tak v CCCP skonštruovali tiež vodíkové lietadlo ako alternatívu, že keby nebolo ropy – resp. iba prerobili staré dobré Tu-154 na pohon vodíkom, vzlietlo roku 1988 a malo sa volať Tu-155, ale nik ho nechcel, lebo vodík bol stále strašne drahý, tak ho prerobili na zemný plyn… Aj Airbus a Dornier mali plány na vodíkové lietadlo, ale na rozdiel od CCCP ho ani nepostavili – zostali len tie nakreslené plány…

Takže čo to tu pán Sulík vlastne rieši? Že nebudú čmudiť lokomotívy? To je super, ale mňa až tak nezaujíma pohon vlaku ako to, či sa s ním môžem zviezť a napriek tomu, že cez chotár našej obce ide železnica, tak u nás žiadny vlak nestojí! Ale to našich politikov, ani eko-aktivistov netrápi… Otázna je tiež bezpečnosť toho vodíkového superauta – ako skladuje ten vodík a ako sa bude správať nádrž pri nehode, há? Lebo keď ten vodík vyprskne von, tak z auta bude taká malá atómka – veru!!! (Alebo ako malý Hindenburg, čo bola posledná vodíková vzducholoď…) Ja si doňho iste nesadnem… Holt, vodík je nebezpečný, drahý a nie je to s ním jednoduché! Ale chápem, v progresívnom Nemecku majú vyvinuté technológie, ktoré nikto nechce, no niekto ich vývoj musí zaplatiť – tak to zaplatia sprostí Slováci, všakáno! A ešte by sme mohli kúpiť aj perpetum mobile, to Nemci ešte nemajú…?

Jedno je isté, ak by to pán Sulík myslel s ekológiou vážne, tak by propagoval lokomotívy a autá na vzduch! A tie sú tiež dávno vyvinuté! Ak chcete vidieť lokomotívu na vzduch, tak si skočte do nejakého banského múzea – tam iste bude. V takej bani nemohla byť čmudiaca dízlová, ba ani elektrická pre riziko iskrenia a tak sa tam používali vzduchové. Pravda, vzduch je natlačený do mohutných oceľových fliaš pod tlakom 300 atm, ale inak je motor celkom jednoduchý – je to vlastne obrátený kompresor. A z výfuku ide len a len čistý vzduch – neskleníkový…

A je skonštruované aj to auto na vzduch a to vo Francúzsku, kde ho skonštruoval Ing. Guy Négre vo firme MDI a nazval ho CityCAT – patlá sa s tým už od 90-tych rokov, v roku 2008 už aj behalo, pomôcť s vývojom chcela firma Tata, ale furt nič. Tož, keby sa toho chytili nemeckí inžinieri a nie indickí, všakáno… V každom prípade nám tu po pánovi Sulíkovi zostane vodíková stopa, no sláva mu, akurát nechápem, prečo chce ísť do Austrálie teraz, keď budeme takí vodíkovo-svetoví? Majú v Austrálii vodík vôbec nejaký, há…? Ledajak metánové prdy od klokanov a hadov, všakáno. Alebo sa pán Sulík tiež bojí, že to tu môže buchnúť a tak ide radšej tak ďaleko, ako sa len dá?

A my aby sme tu čuchali ten vodíkový smrad po ňom, teda asi skôr tú paru – no viete, že para nie je nič iné ako popol zo zhoreného vodíka??? Takže pána Sulíka možno pomenovať aj, že je to „Popolvár najväčší na svete“…!!! :-p

Tak bola tu tá pandémia vlastne? Samozrejme že bola – v televízore predsa…

24.06.2024

Diplomaticky povedané, kto nevie doteraz, či tu pandémia bola, či nebola, tak mu je zbytočné čítať tento článok – lebo každý človek schopný logického uvažovania má v tom už dávno jasno – akurát takí sme tu očividne v menšine… Ostatní sú vyšľachtení konzumenti čohokoľvek, hlavne demagógie a najukričanejší zbytok sú profesionálni demagógovia, [...]

279 Matovičových automatických policajtov predsa len príde…

20.06.2024

Pamätáte, ako Matovič vo funkcii ministra financií s nadšením hovoril o zaobstaraní tzv. cestných rýchlomerov a analytických kamier, ktoré automaticky zaznamenajú priestupok a zašlú aj pokutu a ak ju zaplatíme hneď, keď nám pokuta „cinkne“ na mobile tak, to bude za polovičku – čím zjavne šikanoval tých, ktorí nemajú moderné mobily. Teda dva v jednom [...]

Pošle Pellegrini demarš do Prahy, alebo si dá od pražských novinárov sypať biely prášok na hlavu…?

17.06.2024

Aneb prečo ísť do Prahy, kde novinári sprosto kydajú na Pellegriniho, vyťahujúc starú aféru s imaginárnym práškom? Múdrejšie by bolo ísť do Vaduzu, pán prezident! Ako si predstavujú objektívne spravodajstvo pražskí novinári (nemyslím tým českí) vidno na stránkach nemenovaného českého spravodajského portálu, kde majú dva články – jeden o odchádzajúcej [...]

Búrka / Blesk / Hrom /

Blížia sa búrky, budú na väčšine miest Slovenska. Môžu priniesť krúpy, silný vietor a prudké lejaky

26.06.2024 10:40

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

Rutte, Stoltenberg

NATO má nového šéfa. Mark Rutte povedie alianciu, rozhodli členské krajiny

26.06.2024 10:32

Novým generálnym tajomníkom Severoatlantickej aliancie bude doterajší holandský premiér Mark Rutte.

Bernadett, Fanni, levandule, Hubovo

Netradičný samozber. V levanduľovom mori môžete relaxovať, piknikovať aj si odniesť voňavý úlovok

26.06.2024 10:30

Nádhernú vôňu z levanduľovej farmy v dedinke Hubovo cítiť v celom jej okolí. Už len to a samotný pohľad na sýtu fialovú farbu týchto byliniek pôsobia relaxačne.

Peter Pellegrini prvá zahraničná návšteva, Petr Pavel

Pavel prijal na Pražskom hrade Pellegriniho. Uctil si obete masovej streľby na fakulte

26.06.2024 10:21

V zahranično-politickej oblasti budú témami rokovania nadchádzajúci summit NATO vo Washingtone, spolupráca pri zaisťovaní obrany, ruská agresia proti Ukrajine.

karpatic

...kedysi sa pravda hľadala, dnes sa vyrába tisícnásobným opakovaním lži...!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 34
Celková čítanosť: 59335x
Priemerná čítanosť článkov: 1745x

Autor blogu