Založ si blog

„Vodík se odstěhoval do Trnavy…!!!“ aneb, že sú vynájdené aj autá a lokomotívy na vzduch, pán Sulík!

Bombastickú správu som dnes počul z jedného nemenovaného regionálneho rádia z Trnavy, že v Trnave sa bude vyrábať „zelený plyn“ – vodík! No úžasné! Konkrétne, že v časti mesta Modranka. No ale to mi nepasuje – bude ten plyn teda zeleným, hoci sa bude vyrábať v Modranke…? Tak ja neviem, možno bude modro-zelený, či čo…

Samozrejme, kto sa vyzná trocha v chémii, tak vie, že vodík je bezfarebný. Ale to je jedno. Faktom je, že z vodíka mám obavy! Dosť, že tu máme tú atómku! Ešte aj vodík!!! Lebo keď som bol malým školákom, tak nám raz náš súdruh učiteľ – absolvent koncentráku – s nadšením zvestoval, že Sovieti majú také rakety, že za hodinu doletia do Ameriky a že keď do nich dajú vodíkovú bombu, tak kam dopadne, tak v kruhu tisíc kilometrov všetko zhorí! A bude po imperializme! Fíha, vydesil som sa, ten vodík, to je teda sila…! Ešteže nebývam v imperialistickej Amerike, všakáno. No a potom som sa opýtal, že prečo to teda neurobia…? Tak ja som bol už ako malý školák povestný nevhodnými otázkami, no súdruh učiteľ sa napodiv nerozčúlil, ale zvážnel, zapichol do mňa oči a potom povedal: „Lebo to nie je také jednoduché…!“ No a odvtedy sa bojím vodíku a viem, že to s ním nie je také jednoduché…

Síce to priamo nespomínali, ale je jasné, že o príchod vodíka do Trnavy sa zaslúžil slovensky hovoriaci Nemec „Herr Schulig“, ktorý nám ho tu ako minister hospodárstva nadšene propagoval s tým, že konečne budeme mať čistý vzduch. Však autobusy na vodík, lokomotívy na vodík – ba na Slovensku bolo skonštruované aj vodíkové auto! Ktoré by si rád kúpil aj sám Geisen – keby bolo natankované… A z výfukov ide len čistá para, no hurá! Akurát je otázne, či pán Suklík vie, že para je tiež skleníkový plyn, há? Nie je to len kysličník uhličitý – a je ním aj metán, ktorý napr. prdia kravy. Či klokany, alebo hady… (Ba aj manželky, ale tie teraz nebudem riešiť…) Takže až tak ekologický teda nie je ten vodík, pán Sulík!

Pán Sulík sa k tomu tváril, ako keby ten vodík vynašli pred pár rokmi nejakí zelení aktivisti, ale vodík sa priemyselne vyrábal už dávno pred vyše sto rokmi a to práve v Nemecku, skade tento vodíkový propagátor priputoval do našich zaostalých začmudených končín… A nevyrábal sa na pohon, ale na nadnášanie a to „cepelínov“ – teda stužených vzducholodí od grófa Zeppelina, ktorý z nich urobil pomerne bezpečný dopravný prostriedok. Nemci ich vyrábali a používali vo veľkom hlavne v prvej svetovej, takže čo nám to tu „Herr Schulig“ tlačí do hláv? Čpí z toho akurát tak ťažký lobbing a nie pokrok – slovenský vodík tak začína mať farbu čierno-červeno-žltú všakáno… Človek by povedal, že Sulík objavil Ameriku – ale nie, on objavil Wilhelmovské Nemecko…!

Nemecko ako prvé na svete vyvíjalo aj lietadlový prúdový motor, konkrétne Ing. Hans von Ohain, ktorý mal naň patent (1936) a to vo firme Heinkel a pôvodne bol konštruovaný na vodík ako pohonnú látku, no nakoniec ho prerobili na naftu, takže príšerne dymil, no nafta sa dobre skladovala a bola lacná. (Dnes sa na pohon prúdových motorov používa tzv. kerozín, teda ľahká letecká nafta, takže už tak nečmudia.) Nemci už v roku 1939, kedy vzlietol He 178 ako prvé prúdové lietadlo, mohli byť ekologickí, ale neboli – vtedy boli hlavne ekonomickí, čo bolo pre nich povestné, všakáno…

Vodík je totiž podstatne drahší a je problém skladovať ho, keďže jeho molekuly sú najmenšie na svete a tak radi prechádzajú aj cez oceľ! Lietadlo by tak muselo mať buď nejaký veľký vak na plynný vodík – ale to by bola vlastne nestužená vzducholoď a nie stíhačka! Alebo ťažké tlakové nádrže – pre stíhačku tiež nič dobré – alebo mohol byť v tekutom stave pri teplote -253 °C v izolovaných nádržiach. (Taký sa používal vo vesmírnych raketách.) Pravda, izolácia tiež niečo váži a objem tekutého vodíku je štvornásobný proti nafte a tak dostala prednosť nekomplikovaná nafta…

Spomínam, že keď bola tzv. ropná kríza v roku 1973, tak v CCCP skonštruovali tiež vodíkové lietadlo ako alternatívu, že keby nebolo ropy – resp. iba prerobili staré dobré Tu-154 na pohon vodíkom, vzlietlo roku 1988 a malo sa volať Tu-155, ale nik ho nechcel, lebo vodík bol stále strašne drahý, tak ho prerobili na zemný plyn… Aj Airbus a Dornier mali plány na vodíkové lietadlo, ale na rozdiel od CCCP ho ani nepostavili – zostali len tie nakreslené plány…

Takže čo to tu pán Sulík vlastne rieši? Že nebudú čmudiť lokomotívy? To je super, ale mňa až tak nezaujíma pohon vlaku ako to, či sa s ním môžem zviezť a napriek tomu, že cez chotár našej obce ide železnica, tak u nás žiadny vlak nestojí! Ale to našich politikov, ani eko-aktivistov netrápi… Otázna je tiež bezpečnosť toho vodíkového superauta – ako skladuje ten vodík a ako sa bude správať nádrž pri nehode, há? Lebo keď ten vodík vyprskne von, tak z auta bude taká malá atómka – veru!!! (Alebo ako malý Hindenburg, čo bola posledná vodíková vzducholoď…) Ja si doňho iste nesadnem… Holt, vodík je nebezpečný, drahý a nie je to s ním jednoduché! Ale chápem, v progresívnom Nemecku majú vyvinuté technológie, ktoré nikto nechce, no niekto ich vývoj musí zaplatiť – tak to zaplatia sprostí Slováci, všakáno! A ešte by sme mohli kúpiť aj perpetum mobile, to Nemci ešte nemajú…?

Jedno je isté, ak by to pán Sulík myslel s ekológiou vážne, tak by propagoval lokomotívy a autá na vzduch! A tie sú tiež dávno vyvinuté! Ak chcete vidieť lokomotívu na vzduch, tak si skočte do nejakého banského múzea – tam iste bude. V takej bani nemohla byť čmudiaca dízlová, ba ani elektrická pre riziko iskrenia a tak sa tam používali vzduchové. Pravda, vzduch je natlačený do mohutných oceľových fliaš pod tlakom 300 atm, ale inak je motor celkom jednoduchý – je to vlastne obrátený kompresor. A z výfuku ide len a len čistý vzduch – neskleníkový…

A je skonštruované aj to auto na vzduch a to vo Francúzsku, kde ho skonštruoval Ing. Guy Négre vo firme MDI a nazval ho CityCAT – patlá sa s tým už od 90-tych rokov, v roku 2008 už aj behalo, pomôcť s vývojom chcela firma Tata, ale furt nič. Tož, keby sa toho chytili nemeckí inžinieri a nie indickí, všakáno… V každom prípade nám tu po pánovi Sulíkovi zostane vodíková stopa, no sláva mu, akurát nechápem, prečo chce ísť do Austrálie teraz, keď budeme takí vodíkovo-svetoví? Majú v Austrálii vodík vôbec nejaký, há…? Ledajak metánové prdy od klokanov a hadov, všakáno. Alebo sa pán Sulík tiež bojí, že to tu môže buchnúť a tak ide radšej tak ďaleko, ako sa len dá?

A my aby sme tu čuchali ten vodíkový smrad po ňom, teda asi skôr tú paru – no viete, že para nie je nič iné ako popol zo zhoreného vodíka??? Takže pána Sulíka možno pomenovať aj, že je to „Popolvár najväčší na svete“…!!! :-p

Ako som druhý krát stretol Fica – nudného prednášateľa vedľa charizmatického Slotu…

23.05.2024

Fica som stretol druhý raz na predvolebnom mítingu – no nešlo o parlamentné voľby, lež o voľby do VÚC v roku 2005, kvôli ktorým urobil predvolebnú koalíciu s KDH, SNS, SDKÚ a ĽS-HZDS, čo bol teda zlepenec jak hrom! Ale dalo sa to prezentovať aj ako schopnosť zodpovednej spolupráce na regionálnej úrovni… Fico bol už dávno odídený z SDĽ-ky, v ktorej síce vďaka [...]

Ako som prvý krát stretol Fica – nevšímaného nevšímavca…

22.05.2024

Pripomínam, že pána/súdruha Fica som iba pár krát stretol – nikdy som sa s ním nestretol osobne, hoci s jeho straníckymi šéfmi som sa dostal aj do užšieho kontaktu. Stretnúť nejakého politika nie je problém – stačí ísť na Deň otvorených dverí v NR SR konávaný 1.9. (Teda ani neviem, či sa ešte konáva, už tam nechodievam – a však bol ten kovid a [...]

Smrť Štefánikova – aneb naložili Taliani do bombardéra mŕtvolu generála…?

30.04.2024

Použil som takýto tradičný novinársky zavádzajúci bombastický dvojzmyselný titulok na prilákanie čitateľov, ale vopred sa k tomu priznávam, keďže nie som novinár, ale služobník pravdy, takže veci uvádzam na pravú mieru – M. R. Štefánik síce nastúpil 4.5.1919 v talianskom letisku Campoformido živý a zdravý, no zdravý…, primerane jeho veku, všakáno, no v [...]

Vlada Kmec

Eurokomisia vyplatí Slovensku štvrtú tranžu z plánu obnovy

24.05.2024 16:04, aktualizované: 16:20

Slovensku nič nestojí v ceste, aby sa dostalo k 923 miliónom eur cez štvrtú žiadosť národného plánu obnovy a odolnosti.

img-banner-hangar

Hangáre pre nové stíhačky F-16 dovezú Taliani. Ministerstvo obrany za ne zaplatí viac ako štyri milióny eur

24.05.2024 16:00

Budú slúžiť aj ako mobilné opravovne či garáže pre bojové vrtuľníky Black Hawk.

Izrael, Palestína, Medzinárodný súdny dvor, hamas, haag

Medzinárodný súd v Haagu nariadil Izraelu zastaviť ofenzívu v Rafahu. Do Gazy chce vyslať vyšetrovateľov

24.05.2024 15:48, aktualizované: 15:54

Podnet na haagsky tribunál podala Juhoafrická republika, ktorá židovský štát rovnako viní práve z genocídy.

budova RTVS Mlynská dolina

Spory okolo RTVS: Machaj a Gallo sa obviňujú z účelového konania

24.05.2024 15:38

Vzťah medzi generálnym riaditeľom RTVS a Radou RTVS sa dostal do formy otvoreného sporu.

karpatic

...kedysi sa pravda hľadala, dnes sa vyrába tisícnásobným opakovaním lži...!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 26
Celková čítanosť: 42517x
Priemerná čítanosť článkov: 1635x

Autor blogu